יום ה', יג’ בניסן תשע”ט
בריתי יצחק בריתי יצחק בריתי יצחק בריתי יצחק
 
 
 
 
 
 
תיקון תשובה לשמירה על ארץ ישראל בגשמיות וברוחניות ● ביטול היתר מכירה ● גזירת גיוס ורדיפה נגד מוסדות התורה ונגד הציבור החרדי ● ירקות נכרים ● בדיקת המעשים של הציבור החרדי ● ביטול הגזירות ע"י השתדלות לקיחת הממשלה ביד ● פטור מן הצבא למי שאינו בן ישיבה? ● האם מותר לגזול מן המדינה ● זכויות יוצרים ● יש לזכור שני יסודות מהסטוריה של עם ישראל
20:05 (07/01/14) מכון בריתי יצחק ● הרב יצחק ברנד

הגעת שר החוץ של ארה"ב, שנקרא ג'ון קֶרִי, לא"י כל הזמן, ועושה לנו צרות צרורות, ותובע שיחרור מחבלים ומסירת שטחי א"י לרוצחים, מעורר לנו שצריך לתקן את המעשים. ע' רמב"ם הלכות תעניות (פרק א הלכה ג): אבל אם לא יזעקו ולא יריעו אלא יאמרו דבר זה ממנהג העולם אירע לנו וצרה זו נקרה נקרית, הרי זו דרך אכזריות וגורמת להם להדבק במעשיהם הרעים, ותוסיף הצרה צרות אחרות, הוא שכתוב בתורה (ויקרא כ"ו) והלכתם עמי בקרי והלכתי עמכם בחמת קרי, כלומר כשאביא עליכם צרה כדי שתשובו אם תאמרו שהוא קרי אוסיף לכם חמת אותו קרי. ויקרא (פרק כו כג) וְאִם בְּאֵלֶּה לֹא תִוָּסְרוּ לִי וַהֲלַכְתֶּם עִמִּי קֶרִי: (כד) וְהָלַכְתִּי אַף אֲנִי עִמָּכֶם בְּקֶרִי וְהִכֵּיתִי אֶתְכֶם גַּם אָנִי שֶׁבַע עַל חַטֹּאתֵיכֶם: (כז) וְאִם בְּזֹאת לֹא תִשְׁמְעוּ לִי וַהֲלַכְתֶּם עִמִּי בְּקֶרִי: (כח) וְהָלַכְתִּי עִמָּכֶם בַּחֲמַת קֶרִי וְיִסַּרְתִּי אֶתְכֶם אַף אָנִי שֶׁבַע עַל חַטֹּאתֵיכֶם: שבע פעמים הוזכר בפרשה המילה קרי (כאן הועתקו חלק מן המקומות), וכן נאמר שבע על חטאותיכם. הנה בכל הפרשה לא הוזכר חטאים מפורשים רק חטאים כלליים, חוץ מאיסור אחד וזה שמיטה כמו שנאמר (לד) אָז תִּרְצֶה הָאָרֶץ אֶת שַׁבְּתֹתֶיהָ כֹּל יְמֵי הֳשַׁמָּה וְאַתֶּם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיכֶם אָז תִּשְׁבַּת הָאָרֶץ וְהִרְצָת אֶת שַׁבְּתֹתֶיהָ: (לה) כָּל יְמֵי הָשַּׁמָּה תִּשְׁבֹּת אֵת אֲשֶׁר לֹא שָׁבְתָה בְּשַׁבְּתֹתֵיכֶם בְּשִׁבְתְּכֶם עָלֶיהָ: (מ) וְהִתְוַדּוּ אֶת עֲוֹנָם וְאֶת עֲוֹן אֲבֹתָם בְּמַעֲלָם אֲשֶׁר מָעֲלוּ בִי וְאַף אֲשֶׁר הָלְכוּ עִמִּי בְּקֶרִי: (מא) אַף אֲנִי אֵלֵךְ עִמָּם בְּקֶרִי וְהֵבֵאתִי אֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם אוֹ אָז יִכָּנַע לְבָבָם הֶעָרֵל וְאָז יִרְצוּ אֶת עֲוֹנָם: (מב) וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב וְאַף אֶת בְּרִיתִי יִצְחָק וְאַף אֶת בְּרִיתִי אַבְרָהָם אֶזְכֹּר וְהָאָרֶץ אֶזְכֹּר: (מג) וְהָאָרֶץ תֵּעָזֵב מֵהֶם וְתִרֶץ אֶת שַׁבְּתֹתֶיהָ בָּהְשַׁמָּה מֵהֶם וְהֵם יִרְצוּ אֶת עֲוֹנָם יַעַן וּבְיַעַן בְּמִשְׁפָּטַי מָאָסוּ וְאֶת חֻקֹּתַי גָּעֲלָה נַפְשָׁם: רש"י (כא): ואם תלכו עמי קרי - רבותינו אמרו: עראי, במקרה, שאינו אלא לפרקים, כן תלכו עראי במצות. וכן כל הפרשה היא המשך של פרשת בהר שכל כולו בעקבות ביטול שביעית. רש"י (שם א): ואף הפרשיות הללו נאמרו על הסדר בתחלה הזהיר על השביעית, ואם חמד ממון ונחשד על השביעית סופו למכור מטלטליו, לכך סמך לה וכי תמכרו ממכר (ויק' כה יד), מה כתיב ביה או קנה מיד עמיתך (שם), דבר הנקנה מיד ליד. לא חזר בו, סוף מוכר אחוזתו. לא חזר בו, סוף מוכר את ביתו. לא חזר בו, סוף לוה ברבית. כל אלו האחרונות קשות מן הראשונות. לא חזר בו, סוף מוכר את עצמו. לא חזר בו, לא דיו לישראל אלא אפילו לגוי. הנה יש לנו רמז מן השמים על מה בא גזירות על א"י, וזה משום עון שמיטה שמוכרים א"י לגוים, והקב"ה כבר לא בבעלות קבע על א"י ונתקיים וַהֲלַכְתֶּם עִמִּי קֶרִי, ממילא גם עם ישראל הם לא בבעלות קבע על א"י, ונתקיים וְהָלַכְתִּי אַף אֲנִי עִמָּכֶם בְּקֶרִי, ובזה יש רמז מן השמים, שהקב"ה גלגל שהשליח שבא לכאן נקרא קֶרִי, כדי לעורר לנו על נקודה זו. וכן מבואר יסוד זה שבעלות הקב"ה על א"י ובעלות עם ישראל הם תלוין זה בזה. ע' ספרי (בהר, הובא רמב"ן ויקרא כה כג): כי לי הארץ, אל תרע עינך בה, כי גרים ותושבים אתם, אל תעשו עצמכם עיקר, אתם עמדי, דיו לעבד שיהא כרבו, כשהיא שלי, הרי היא שלכם. וכבר נתברר לנו שני פעמים מגילוים מן השמים שהגזירות של מסירת שטחים לגוים באים בעקבות היתר מכירה, לא מדובר על גילוים דרך נבואה או חלומות, אלא דרך צירוף מקרים בצורה חזקה ביותר. וזה נקרא דבר ה', ע' העמק דבר על הפסוק (בראשית פרק כד פסוק נא) וּתְהִי אִשָּׁה לְבֶן אֲדֹנֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה'. וכפי שכבר כתבנו במ"א, שבזמן מכירת הארץ להפקיע שביעית, ג' ימים לפני ר"ה של שנת השביעית תשנ"ד נעשה הסכם אוסלו (כ"ז אלול תשנ"ג 13.9.93), שהביא טרגדיה על עם ישראל כידוע לכל בר דעת, ובעקבות הסכם זה הועברו עזה ויריחו לרשות הפלסטינאית יחד עם אלפי אמצעי לחימה ושחרור אלפי רוצחים, ואח”כ הועברו הרבה עיירות לרוצחים. וכל אלו נעשו מקור לטרור ולהפצצות אוטובוסים וקצרה היריעה מהכיל. ובערב ר"ה של שנת השביעית תשס"א התחיל אינתיפאדת אל אקצה, שכל יום היה פיגוע או נסיון פיגוע במשך קרוב לשנתיים, וכל הצרות שהגיעו בעקבות זה עד לחורבן גוש קטיף. וכל זה בזמן שמכרו את הארץ להפקיע שביעית. (עוד יש להזכיר מכת הארבה בשנת השביעית תשי"ט, שהגיע עד מושב קוממיות, ושם לא פגעו כי שמרו שמיטה כהלכתה. ובזה ראו כולם בעליל שהמכה באה בגלל שמיטה). ויסוד גם מרומז בפסוק, יסוד של שביעית הוא כמו שאמרו חז"ל (סנהדרין לט) "זרעו שש והשמיטו שבע כדי שתדעו שהארץ שלי הוא", שבזמן שהרבנות הראשית מסלקת כביכול את הקב"ה מבעלות על א"י ע"י מכירה, ונותנים זה לגוי, אז ראש הממשלה נותן חלקי א"י לגוי. ולמדים מזה שאם יפסיקו לעשות היתר מכירה ולא יסלקו עוד הקב"ה מבעלותו ויהא בעלות של הקב"ה בקבע, ממילא יהא בעלות של עם ישראל בקבע, ולא יהא עוד הרשע קרי כאן להסיר בעלות של עם ישראל מא"י. (ע"ע כמה מאמרים בענין זה, היתר מכירה גם לדעת המתירים לא שייך היום, שמירת שביעית מקורית, המוכר א"י רק לענין הפקעה, וכו'. ואף שאין המכירה חל כלל משום שזה פיקטיבי ואין גמירות דעת, כמבואר במאמרים הנ"ל, מ"מ יש עונש על כך שמתנהגים כמכור וכמו מכירת נפש שחייב מיתה אף שאין המכירה חל, ע' ב"ק (סח ע"ב). גזירת גיוס ורדיפה נגד מוסדות התורה ונגד הציבור החרדי אולם הרי יש גם גזירות נגד חלק של עם ישראל המכונים חרדים, גזירת גיוס וגזירות נגד הישיבות, ונגד כל לימוד תורה, ועוד הרבה גזירות, כמו הכנסת הרפורמים שמצדיקים חילול שבת ונשואי תערובת, ואף שהרבה מהם מתנגדים להיתר מכירה, וא"כ גם זה צריך לבדוק, שיש גם סיבות אחרות. ואולי גם בזה צריך לבדוק אם מקיימים שביעית כהלכתו ויש אחד מן הבעיות שקונים ירקות מן הערבים, וזה גרם לבעיה של אמירה לנכרי ועוד הרבה בעיות. ויש בזה עוד הרבה בעיות שמן הגמרא משמע שבזמן הגמרא לא קנו ירקות מן הנכרים בשנת השמיטה. (א) בעיה ביטחונית כעת רוב רובם של הערבים הם רוצחים, ובפרט אלו של רצועת עזה ושאר שטחים, וקניה המונית מהם מחזק אותם, ובכסף זה הם קונים נשק להרוג יהודים, והוא בבחינת לא תאכלו על הדם, שע"י אכילת הפירות מביאים לידי הריגת יהודים. אולם טענה זו על אחרים יכול לומר רק מי שבכל שש שנים נזהר שלא לקנות שום דבר מערבים וכן שלא להפעיל ערבי לאיזה פעולה ועבודה וכו' אבל מי שקונה בשש שנים מערבים או מפעיל ערבי באיזה פעולה ומלאכה ונותן לו פרנסה בזה, ורק כשמגיע להיתר מכירה אז צועק על אלו שקונים מערבים כדי להצדיק היתר מכירה, הוא פשוט סותר את עצמו והטענה שלו לא שוה כלום. ואלו שנזהרים בזה הם מעט מאוד. (ב) יש איסור לקנות פירות שביעית בא"י מגוים ועכ"פ כשהרבה שדות הם של יהודים עצם הקניה מגוים בשביעית הוא בעייתי מאוד. ויש שני הוכחות לאיסור זה. (א) איתא בתוספתא (שביעית פ"ו הל' י"ב) אין מוכרים ואין לוקחים מן הכותים ומן הנכרי פירות שביעית. והמנחת ביכורים מפרש שם, משום שמוסר פירות שביעית לגוי, כי הדמים נתפסים בקדושת שביעית וכ"כ בשל"ה (ח"א שער האותיות דף נ"ז טור ב') וכך יוצא מביאור הגר"א (דמאי פ"א הל' א') במעשה דריב"ל, דאוקים מה שקנה פירות שביעית מקרקע של נכרי, בסוריא, אבל בא"י אסור לקנות מגוי, (ודלא כהחז"א (שביעית ס' ד' ס"ק ד' ד"ה ועובדא דריב"ל) ואכמ"ל. אולם המהרי"ט (חי בדור של הב"י, ח"א ס"ס מ"ג) הובא בפאת השולחן (בית ישראל ס' כ"ג ד סוף ס"ק כ"ט) כתב, שטעם האיסור משום שיש חשש שהגוי קונה מישראל חשוד, וכ"כ בחז"א (ס' י' ס"ק י"ד) ומשום זה הוסיף המהרי"ט שבזמננו (היינו זמן המהרי"ט) שרוב השדות של גוים, מותר לקנות מהם. (וע' בחידושים וביאורים של הגאון ר' חיים גריינימן שליט"א (שביעית ס' ט') מה שכתב בענין זה). ולפ"ז בזמננו שרוב השדות של ארץ ישראל הם ברשות ישראל חשודים או שסומכים על היתר מכירה (שכבר נתברר שאינו שוה כלום) אסור לקנות מגוי גם לדעת המהרי"ט. וכ"ש לפי המנחת ביכורים והשל"ה והגר"א אסור בכל גווני. (המציאות הזאת שגוי קונה מיהודי ומוכר ליהודים אינו רחוק כלל, ובשביעית שעבר סיפר לי חקלאי יהודי, שהגיע אליו ערבי להציע לו, שכיון שעכשיו שנת השביעית, והחרדים קונים רק מערבים, שיזרע הוא וימכור לו והוא יחזור וימכור לחרדים, וכן ידוע מעשים רבים בכיוון זה). הראייה של החז"א מירושלמי שמותר לקנות מן הגוי צע"ג, ירושלמי (דמאי פ"ב הל' א'): והא תנינן אורז וכמון ופרשתנון הוי שייריה היא הרי אלו בשביעית היתר בשאר שני שבוע דמאי. הרי אלו בשביעית היתר ויהיו בשביעית שביעית. שביעית ישראל משמטין ועכו"ם פטור וישראל ועכו"ם רבים על כותיים. בשאר שני שבוע דמאי דיהודאי ישראל מתקנין ועכו"ם פטורין ישראל ועכו"ם רבים על כותיים. והחז"א למד שקונה מגוי, אולם לא מובן, ששם לא הוזכר שקונים מן הגוי אלא כתוב סתם ויש מקום לפרש, שמי שמצא פירות ברחוב במקום שיש גוים כותים וישראל, מותר, משום שישראל משמט וגוי פטור שאין בו שביעית וכותי הוא מיעוט. (ומה שכתוב שמגוי מותר היינו שאין זה ספיחים אבל יתכן שיש בזה קדושת שביעית). (ב) יש ראיה מן הגמרא (נדרים נ"ג) וכן ירושלמי (נדרים פ"ו הל' ח' ושביעית פ"ו הל' ו') שבזמן רבי שנהגו לשמור שביעית לא היה אספקה מפירות נכרים, אף שכמחצה מן השדות היו של גוים. וז"ל הגמ': הנודר מן הירק בשאר השבוע אסור בירקות הגינה ומותר בירקות השדה, ובשביעית אסור בירקות השדה ומותר בירקות הגינה, אמר רב אבהו משום רבי חנינא בן גמליאל, לא שנא אלא במקום שאין מביאים ירק מחו"ל אבל במקום שמביאים ירק מחו"ל אסור. וכן כתוב בירושלמי שם, ומבואר שם שבמקום שהביאו ירק מחו"ל היינו אחר שהתיר רבי. ביאור הענין, שהנודר מן הירק סתמא מתכוון לירקות החשובים, שהן דרכן לזרוע, וזה נקרא ירקות גינה, אבל ירקות שדה שאין דרכן לזרוע, שהן מינים שאינן חשובים, לא התכוון בהם, ומש"ה מותרים, אבל בשביעית שאין זורעים ירקות גינה, ובדרך כלל יש רק ירקות שאינם חשובים שצומחים מעצמן, לא התכוון רק לירקות שדה, ומש"ה ירקות גינה מותרים מצד הנדר. וכ"ת הרי הם אסורים מצד שהם ספיחי שביעית, י"ל דאיירי בירקות של ד' שדות, דהיינו שדה בור ושדה ניר וכו' שלא גזרו עליהם משום ספיחים (ע' רמב"ם פ"ד הל' ד'), אולם אינם שכיחים והנודר לא נתכוון לאסור אותם, ועל זה אמר רב אבהו, שבמקום שמביאים ירק מחו"ל, שכיח גם ירקות גינה, וממילא נתכוון לאוסרם. ועכשיו, אילו היה בקלות אפשר לקנות מגוים, למה לא נתכוון לאסור ירקות גינה שקונים מגוים, ומאי עדיפות מזמן שקונים מחו"ל, אלא ודאי שיש איסור לקנות אצל גוים בא"י. וא"א לומר שלא היו שדות של גוים באותו תקופה, דע' ירושלמי (דמאי פ"ב הל' א') דפליגי רבי יוחנן ורבי לעזר אם רוב שדות היו של גוים או של ישראל, ומסיק שם שלא היה בידם להכריע, ומביאים גם ברייתות לענין זה, אלמא שבין בתקופת הברייתות ובין בתקופת ראשוני האמוראים היו כמחצית שדות בא"י של גוים, ובכל זאת לא קנו מהם רק מחו"ל, אלמא שיש איזה איסור לקנות ירקות מגוים בשביעית וכמבואר בתוספתא הנ"ל. וכן אמרינן בירושלמי (שם) שלא עושים שנה מעוברת בשביעית מחמת שקשה שלא לאכול ירקות, וכשרבי התיר להביא ירק מחו"ל עושים שמיטה מעוברת, ורואים מזה שלא קנו ירקות מגוים, אף שהיו לחוצים לאכול ירקות (ע"ע לקמן) וע"כ שיש איסור בזה. (ג) בעיה של אמירה לנכרי לזרוע שדות כשמדובר בקניה סיטונאית, בדרך כלל מדברים מפורש עם הגוים שיזרעו הרבה ויקנו מהם, וזה אסור, דהרי איתא בשביעית (פ"ד מ"ג ופ"ה מ"ט וגיטין ס"א.) מחזיקין ידי נכרים בשביעית ופליגי בירושלמי, דעה ראשונה, שאומר לגוי יישר, והיינו כמו שכתב הרמב"ם (פ"ח הל' ח) שראהו חורש או זורע אומר לו תתחזק או תצליח, ודעה שניה בירושלמי שאומר לו תחרוש ואני אקנה ממך לאחר שביעית. והנה רוב ראשונים פסקו כדעה ראשונה שרק מותר לומר לו יישר (ע' ר"ש שביעית שם) והטעם שפסקו כך, משום שבבלי (גיטין ס"ב.) ס"ל כדעה זו, אבל אפילו לדעה שניה שמתיר לומר חרוש ואקנה לאחר שביעית, (כך פסק הסמ"ג עשין קמ"ח) משמע שרק שאקנה לאחר שביעית, אבל לא שיקנה בשביעית עצמו, וא"כ אם אומרים מפורש שיזרע ויקנו ממנו בשביעת אסור לכל הדעות. וכ"כ בחוט שני מהגאון ר' נסים קרליץ שליט"א (על הרמב"ם פ"ח הל' ח, עמוד שע"ה), אולם הוסיף שם, שאולי אם אומרים לו להביא פירות שאין בהם ספיחים ויש אפשרות להגוי להביא מששית או מחו"ל, אין זה אמירה ישירה לזרוע ע"ש. ולא הבנתי המציאות הזאת, שאם איירי שיש אפשרות להביא מששית או מחו"ל, א"כ איירי שאין משגיחים על הגוי שיביא משדהו, וא"כ יכול להביא גם מיהודים, ואם יש אפשרות כזו, בודאי אסור לקנות ממנו, ע' לעיל שגם לדעת המהרי"ט המפרש התוספתא שאסור לקנות מגוי, שזה רק במקום שיש חשש שיקנה מיהודים, ועכ"פ במקרה כזה אסור לקנות מגוי, וא"כ כאן בודאי אסור, וכל מה שרוצים להתיר, משום שטוענים שיש השגחה שיביא משדהו, או כפי ששמעתי שיש שסומכים במצבים שירקות של הגוי הם יותר בזול, ובמחיר זה א"א להביא מיהודים, וא"כ במקרה זה גם א"א לו במחיר זה להביא מחו"ל, וכן מששית בדרך כלל אפשר להכיר, שאם היא סחורה טריה לא בא מששית, וא"כ שוב במה שאומרים לו שיביא ירקות בשביעית, נקרא אמירה ישירה שיזרע ויקנה ממנו בשביעית, וצע"ג. (ג"כ מכאן משמע לכאורה שאסור לקנות מגוי בשביעית, שלדעה שניה שמתיר לומר שתחרוש ואקנה ממך לאחר שביעית, למה לא הותר לומר תזרע ואקנה ממך בשביעית, ובפשטות משום שאסור לקנות מגוי בשביעית). (ד) כל ההיתר שאין קדושת שביעית בפירות נכרי הוא דחוק בירושלים סומכים על הדעה של הב"י שאין קדושת שביעית בפירות נכרים, אולם ידוע שרוב האחרונים חלקו על זה, המהרי"ט והמבי"ט והשל"ה והחרדים, ומהר"י קורקוס (הובא בכ"מ פ"ז הל' ג'). ובדור האחרון החז"א (ס' ג' ס"ק כ"ה וס' כ' ס"ק ז') רק סמכו על המנהג, אבל זה היתר דחוק. וא"כ לדעת האוסרין צריך ליזהר מאיסור סחורה ושאר דברים שנוהגים קדושת שביעית, וידוע שאין נוהגין כן בירושלים. ועל כן אנו צריכים להשתדל להשתמש בירקות טריים רק מחו"ל או מדרום הערבה. ואם לא מוצאים, אין לאכול כלל ירקות טריים, רק מה שאפשר לשמור משישית, מבתי קירור וקופסאות, קטניות יבשים וכדו'. ומחו"ל יש היום מטוסים וחברות שמביאים סחורה טריה בסיטנאות. (ה) משמעות התורה שאין הכרח גמור לאכול ירקות טריים בשביעית כך משמע פשטות הפסוקים "וכי תאמרו מה נאכל בשנה השביעית הן לא נזרע ולא נאסוף את תבואתינו: וצויתי את ברכתי לכם בשנה הששית ועשת את התבואה לשלש השנים", ולכאורה קשה, עדיין אין תירוץ לירקות טריים, שאפילו אם יש כפליים עגבניות בשישית, אין אפשרות לשמור אותם עד שנת השביעית, אלא ודאי שזה מן המסירות נפש לשמירת שביעית שלא לאכול ירקות טריים בשנת השביעית, וא"כ כפי שכתבנו שאסור לקנות פירות שביעית מגוים, אם א"א להשיג מחו"ל או דרום הערבה, לא יאכל ירקות טריים בשביעית. וכן מבואר בגמ' נדרים וירושלמי שם שהובא לעיל (ס' ב' ס"ק ב'). ע"כ בענין קניה מן הערבים. בדיקת המעשים של הציבור החרדי עוד צריך לבדוק את המעשים של הציבור החרדי, בענין א"י, שהרבה מהם אינן מחשיבים את א"י כמו שצריך. וכעת ראש חודש שבט שנאמר ספר בראשית למדים שהתוכחה הראשונה שנאמרה ע"י משה רבנו הוא הבזיון של א"י שהוכיח אותם על חטא מרגלים, וזה חלק של התורה, דברים (פרק א): (ג) וַיְהִי בְּאַרְבָּעִים שָׁנָה בְּעַשְׁתֵּי עָשָׂר חֹדֶשׁ בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה יְקֹוָק אֹתוֹ אֲלֵהֶם: (ה) בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן בְּאֶרֶץ מוֹאָב הוֹאִיל מֹשֶׁה בֵּאֵר אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת לֵאמֹר: (ו) יְקֹוָק אֱ-לֹהֵינוּ דִּבֶּר אֵלֵינוּ בְּחֹרֵב לֵאמֹר רַב לָכֶם שֶׁבֶת בָּהָר הַזֶּה: (ז) פְּנוּ וּסְעוּ לָכֶם וּבֹאוּ הַר הָאֱמֹרִי וְאֶל כָּל שְׁכֵנָיו בָּעֲרָבָה בָהָר וּבַשְּׁפֵלָה וּבַנֶּגֶב וּבְחוֹף הַיָּם אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי וְהַלְּבָנוֹן עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת: (ח) רְאֵה נָתַתִּי לִפְנֵיכֶם אֶת הָאָרֶץ בֹּאוּ וּרְשׁוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְקֹוָק לַאֲבֹתֵיכֶם לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לָתֵת לָהֶם וּלְזַרְעָם אַחֲרֵיהֶם: ובדורנו הרבה מציבור החרדים לא איכפת להם על חורבן חלקי א"י. ביטול הגזירות ע"י השתדלות לקיחת הממשלה ביד הנה מלבד התפילות וכן שאר השתדלויות מול הממשלה, יש כאן מצב אחר שלא היה בעבר בשום גזירה, שבכל הגזירות לא היה בכלל מעלה על הדעת שהיהודים יקחו את הממשלה ביד, וממילא כל ההשתדלות היה רק לראות איך לבטל את הגזירה. אולם כעת שאנו בא"י, ואמור להיות שהממשל יהיה ביד שומרי תורה, אולם הקב"ה עדיין לא נתן זה לשומרי תורה וכנראה שיש טענות על שומרי תורה, ועכ"פ צריך לראות שאנו מכינים עצמנו לקחת הממשלה ביד אם הקב"ה ירצה. הנה אלו שעושים היתר מכירה, אנו רואים שיש קפידה גדולה להקב"ה, שהרי כביכול זורקים הקב"ה מא"י ואומרים לו, אתה אומר לנו שלא לזרוע בשביעית, ואנו לא מוכנים לקיים זה על כן אנו מסלקים בעלותך מכאן ואז אין לך מה להגיד לנו מה לעשות ומה לא לעשות. אולם גישה זו עושה שהקב"ה נותן חלק של א"י לגוים, ולכן לא שייך שיקימו ממשלה ע"פ תורה שכל עיקרו להכריז שהקב"ה הוא בעלים כאן ואנו רק שלוחים של לקיים רצונו. וא"כ מי שמתנגד להיתר מכירה צריך לקחת השלטון. אולם כדי לקבל השילטון צריך להיות שחלק של הציבור ילך לצבא היינו צבא בלי בנות, והחלק שלומדים, יהיו מקורבים לחלק שהולך לצבא וכל אחד יחזק את השני, ולא יהא מצב שאלו שלומדים מבזים אלו שהולכים לצבא ואלו שהולכים לצבא יבזו את אלו שלומדים. תלמוד בבלי מסכת סנהדרין (דף מט עמוד א): דאמר רבי אבא בר כהנא: אילמלא דוד לא עשה יואב מלחמה, ואילמלא יואב לא עסק דוד בתורה. דכתיב ויהי דוד עשה משפט וצדקה לכל עמו ויואב בן צרויה על הצבא. מה טעם דוד עשה משפט וצדקה לכל עמו - משום דיואב על הצבא. ומה טעם יואב על הצבא - משום דדוד עשה משפט וצדקה לכל עמו. ואין כאן הכוונה שאם החרדים ילכו לצבא, אז החילונים יאהבו יותר את החרדים, שכעת רחוק הסיכוי לזה, שהרי המתנחלים הולכים לצבא ובכל זאת השלטון ששולט היינו לפיד וחבורתו, שונאים את המתנחלים, ורוצים לגרש אותם מבתיהם ולהחריב חלקי א"י, ובדרך כלל אלו שעושים צרות לחרדים עושים גם צרות למתנחלים, וא"כ אם החרדים ילכו לצבא ישנאו אותם עוד יותר. אלא כאן הכוונה שהליכה לצבא של יהודים ששומרים שביעית יאפשר ששומרי תורה ששומרים על שביעית, יכולים לקחת את השלטון ביד, וא"כ ע"י שחלק הולכים לצבא אפשר אח"כ לקחת השלטון ולבטל הגזירות גיוס נגד בני ישיבה, ושאר גזירות שבאים מן השלטון. וכ"ת איך יתכן דבר כזה, הרי מחשבת השלטון כעת הוא להרוס את הדת ואיך יתנו השלטון לחרדים. התירוץ הוא, ששלטון היום עתיד ליפול בזמן שהקב"ה רוצה, כמו שכבר הרבה שלטונות נפלו, ואז ההכנות כבר נמצאים לקחת השלטון ליד שומרי תורה שכלול בתוכו גם שמירת שביעית כהלכתו בלי היתר מכירה. והשאלה היא האם כעת דבר מוכשר לתהליך הזה. וכעת מצאתי שני מקורות לענין זה, אחד מתקופת החז"א ואחד מהיום ר"ח שבט תשע"ד: פטור מן הצבא למי שאינו בן ישיבה אולם צריך לעיין אם יש לסמוך על מה שנאמר כאן, וכעת שמעתי שגם הרב שך זצ"ל אמר אותו דבר. ועוד צריך לעיין אם יש איזה התקדמות בצבא לחרדים שישמרו את אורח החיים. וכעת מצאתי ב'ככר השבת' שיצא היום א' שבט תשע"ד: צה"ל נערך לגיוס החרדים: שני גדודים ובסיס טירונים צה"ל לא ממתין לאישור חוק הגיוס החדש וכבר נוקט צעדים ממשיים בשטח לקראת קליטת החיילים החרדים. במהלך השנה ישלים צה"ל הקמת גדוד חי"ר חרדי נוסף ובשנה הבאה יקים גדוד קרבי שלישי לחרדים. בנוסף, יחנוך צה"ל שרשרת חיול לחרדים בלבד לצד הקמת מחנה נפרד לטירונים חרדים ב. ניסני |א' בשבט תשעד 08:26 02.01.14 צה"ל לא ממתין לאישור חוק הגיוס החדש בוועדת שקד לשוויון בנטל ובמליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית, וכבר נוקט צעדים ממשיים בשטח לקראת קליטת החיילים החרדים. בעיתון "הארץ" דווח כי צה"ל ישלים השנה את הקמתו של גדוד חי"ר חרדי נוסף, השני במספר, וייערך להקמת גדוד קרבי שלישי שחייליו ישובצו בפיקוד העורף. במקביל, צה"ל יפעל להרחבת הגיוס במסלולי שח"ר השונים, המיועד לחרדים מבוגרים יותר, שישובצו בתפקידם טכנולוגיים ולוגיסטיים. בנוסף לכך, מדווח העיתון כי צה"ל יחנוך שרשרת חיול לחרדים, בבסיס הקליטה והמיון, ללא נוכחות של חיילות, זאת לצד מחנה טירונים שיהיה מיועד לחרדים בלבד. במקביל, הוקם מחנה נפרד לטירונים חרדים, בבסיס פלס שבצפון הבקעה, בו לא תתאפשר שירות נשים בתוך הבסיס. עוד בטרם חוק הגיוס החדש, ב-2013 גויסו לצה"ל כאלפיים חרדים כאשר ב-2014 לפי חוק הגיוס החדש, צה"ל אמור לגייס 2,300 חרדים וב-2015 לגייס 2,600. בחודש נובמבר גייס צה"ל לראשונה שתי פלוגות חרדים, האחת תוצב בגדוד הנח"ל החרדי "נצח יהודה" והשניה תהיה הבסיס לגדוד חי"ר שני שהקמתו תושלם בהמשך השנה עם גיוסן של פלוגות נוספות. ב"הארץ" דווח כי קיימת מחלוקת על האופן בו מגדיר הצבא מיהו חרדי. לטענת אנשי ציבור חרדים, חלק מהמגויסים באים מהציבור הדתי ואינם חרדים. ע"כ. וצריך לבדוק אם זה אמת מה שכתוב שבצבא לחרדים אין שם חיילות. אולם צריך גם לראות שלא יהא דבר בצבא נגד התורה, ולמשל שלא יחריבו מאחזים ויישובים, וצריך להתנות בגיוס שלא יפנו שום מאחז ושום יישוב ולא יהיו לא במעגל ראשון ולא במעגל עשירי. ועוד צריך לראות שלא יהא שם אייפונים ושאר דברים שיש בהם אינטרנט פתוח, ושיהא שם כשרות מהודרת ושיעורי תורה ותפילה כהלכתו ושמירת שבת כהלכתו וכו', וכן צריך משגיחים רבים לכל ענינים אלו. לפ"ז יוצא ששייך ממשלה ע"פ תורה בשני אופנים, או שאלו שמתנגדים להיתר מכירה ילכו לצבא ע"פ תורה או שאלו שהולכים לצבא יפסיקו לעשות היתר מכירה וישמרו שביעית כהלכתו, או שניהם יחד, וכנראה שיש עוד דברים לתקן, רק כתבנו כאן בענין זה. האם מותר לגזול מן המדינה עוד צריך לבדוק בכללות היהדות החרדית ולראות שאם סוברים שהמדינה היא לא שלנו והיא הפקר, ואין בו ממש ומותר לגזול מהם, א"כ א"א לחשוב לקחת השלטון ביד, וא"כ מקודם צריך לבדוק אם חושבים שיש כאן שלטון שיש בו ממש, ושהוא לא הפקר. שו"ת שבט הלוי (חלק ה סימן קעב): [השאלה היתה אם שלוחי המדינה יכולים להפריש תרומות ומעשרות מפירות ששייכים למדינה, או שאין למדינה בעלות על הפירות, וממילא אין הם יכולים למנות שליח להפריש תרומות ומעשרות]. (א). הנה בעיקר השאלה כך עניות דעתי שבעלות כללי הוא בעלות גמור לכל דבר, דכל מי שיש לו שליטה עפה"ת ובידו לעשות עם הדבר כאוות נפשו למכור ולתת במתנה באין מוחה זהו גדר בעלות, ויכולים להקדיש ולהפריש תרו"מ, ומש"כ מבוהל אחד דכיון שאין מתנהגים עפה"ת מותר לגזלם וא"כ אין להם בעלות כלל הוא דבר שאין ראוי להשיב, דחלילה להתיר איסור גניבה וגזילה ותולים עצמם לשוא באילן גדול, ואין זה לגדר דינא דמלכותא אם שייך כאן או לא, וגם אין שני הדברים תלויים זב"ז דהא למ"ד גזל עכו"ם מותר וכי בשביל זה אין בעלות לגוי וכי מ"ד זה חולק על המבואר בכל הש"ס דגוי יכול להקדיש נדו"נ כישראל אף דבהקדש בעינן בעלות גמורה. וגם פשוט בעיני שחברה בע"מ שנתיסד ע"י מי שהוא יחיד או רבים והוא המשקיע כספים והרווח שייך לו או לכמה שותפים אף על פי שבחוקיהם הוא כגוף אחר כלפי הבעלים האמיתים וממילא יוצא שאין כאן בעלים כלל מ"מ אין זה דעת תורה דכיון שהוא המשקיע ואם אבדו אבדו לו, ואם הרויחו הרויחו לו ובכחם של בעלי חברה למכור וליתן כאוות נפשם הם המה הבעלים עפה"ת. ואין זה ענין למש"כ הרשב"א בתשובה סי' תרס"ט הובא ג"כ ביתה יוסף יו"ד סי' ק"ס שרצה לצדד לענין מעות הצבור ות"ת שאין להם בעלים ידועים ועיד"ז יתכן שאין איסור רבית דאורייתא, דזה אינו לנ"ד דהתם אין הפי' במה שאין בעלים ידועים עושה הדבר בלי בעלות כלל אלא כיון שאין בעלים ידועים אין כאן איסור רבית הבא מלוה למלוה כמבואר שם, וגם ע"ז לא סמך הרשב"א למעשה ומכ"ש שאר הראשונים, וגם הגזבר לא נקרא מלוה לענין זה כיון דלא כספו הוא ואין זה ענין להמבואר בירושלמי פ"ק דתרומות בפלוגתת האמוראים אם גזבר כאחר או לא, והדברים מובנים מעצמם. לתשובה זו הסכימו כל חברי העדה החרדית ע' שו"ת מנחת יצחק (חלק ט סימן קי). וגם מצד שמי שגוזל מן המדינה סופו לגזול מן היהודים. וכן צריך לראות עד כמה ההתנגדות למדינה בדיני ממנות משפיע גם על גזילה מאדם לחבירו. ועוד יצא קלקולים גדולים לענין א"י שמוכנים להחריב חלקי א"י ולא לחוש כלל לגזילה של בני אדם, כידוע שיש מן הרבנים החרדים שלא מתנגדים לחורבן יישובים, ויש גם שתומכים בזה, וחורבן חלקי א"י הוא סכנה לכל היישוב וכן מורד בשבועה שנשבע הקב"ה לאבותינו לתת לנו את הארץ וקיים הבטחה זו. ואף שיש טענות כבידות על הנהגת המדינה מ"מ א"א לפסול הכל בשביל זה, והכל בכלל שבועה של הקב"ה שנשבע לאבותינו לתת לנו את א"י, וע' באריכות במאמר למען תדעון כי א-ל חי בקרבכם. במדבר רבה (פרשת בהעלותך פרשה טו): ירא את ה' בני ומלך מהו ומלך המליכהו עליך, ד"א ומלך יכול אם יאמר לך המלך לך עבוד עבודת כוכבים שתשמע לו ת"ל ירא את ה' כך מצינו לנבוכדנצר שאמר לחנניה מישאל ועזריה לעבוד עבודת כוכבי' ולא שמעו לו אמרו לו (דניאל ג) לאלהיך לא איתנא פלחין ולצלם דהבא די הקימת לא נסגוד אמר להם נבוכדנצר הצדא שדרך מישך ועבד נגו אנטוס אתמול אתם אומרים כל מי שהוא מבקש ליקח לו עבודת כוכבי' היה הולך לירושלים שנא' ופסיליהם מירושלים ומשומרון ועכשיו באתם לעשות עבודת כוכבים שלי צדו הצדא שדרך מישך ועבד נגו לא כך אמר לכם הקדוש ברוך הוא שתשמעו למלכות כל מה שהיא אומרת לכם שנא' (קהלת ח) אני פי מלך שמור ועל דברת שבועת אלהים אמרו לו מלך אתה עלינו למסים ולארנונית אבל לעבוד עבודת כוכבים נבוכדנצר את וכלב שוים. ורואים מזה מצד אחד שאסור לשמוע למלכות לעבור על דברי תורה, ומצד שני שמ"מ יש חיוב לשלם מיסים אף שהמלכות מחייב לעבוד ע"ז. זכויות יוצרים ועוד צריך לתקן בממונות דבר שנפרץ מאוד לצערנו, למשל ענין של זכויות יוצרים. שהפשטות הוא שצריך לשמור על זכויות יוצרים שהרי כל הספרים הדפיסו סימון 'כל הזכויות שמורות', וממילא הוא בכלל תקנות גדולי ישראל ומנהג שהונהג בכל מקום, ואין לומר שזה רק בשביל הייצרן שיש לו זכות לכתוב את זה אבל מי שרוצה להעתיק אין צריך לחשוש לזה, ועל זה נאמר (שבת דף לא עמוד א): אמר לו: דעלך סני לחברך לא תעביד - זו היא כל התורה כולה, ואידך פירושה הוא, זיל גמור. וא"כ מי שעובר על זכויות היוצרים ומעתיק שלא ברשות, כאילו עובר על כל התורה כולה, וכן ראיתי מודעות בשם הגאון רי"ש אלישיב זצ"ל על חומר האיסור בזה. וע' באריכות בספר פסקי דין ב"ד ירושלים (ח"ו עמוד פ"ג) מב"ד של הרב אברהם דב לוין ראיות על האיסור להעתיק. יש לזכור שני יסודות מהסטוריה של עם ישראל: (א) ארבעים שנה נתעכבו בני ישראל במדבר, בגלל שלא רצו להלחם על ארץ ישראל. (ב) שבעים שנה נתעכבו בני ישראל בגלות בבל בגלל עון שמיטה. יש שני חשבונות בזה, חשבון א' גלות בבל, שזה ע' שנה מי"ח שנה לפני החורבן בית ראשון שנקרא גלות יהויקים, עד י"ח שנה לפני בנין הבית שעלתה קבוצה ראשונה לא"י ע"י הכרזת כורש ובנו מזבח והקריבו קרבנות והתחיל הבנין שלב ראשון ונתעכב הבנין בגלל מלשינות, חשבון שני חורבן הבית, שזה ע' שנה מחורבן בית ראשון עד בנין בית שני שלב שני (ע' רש"י ריש עזרא בשני החשבונות). ויש להוסיף על זה, שעונש גלות, כולל גם שביעית כשהיה מדרבנן, שהרי לפי הדעה ששביעית הוא בזמנינו רק דרבנן, זה התחיל כבר בזמן שנתבטלו היובלות שזה היה בזמן שגלו בני גד ובני ראובן (ערכין לו: וע' ברמב"ם פי"א משמיטה ויובל הל' ח' ט', רש"י גיטין לו. ד"ה בשביעית בזמן הזה), והחשבון של שבעים שביעיות שלא שמרו שבגלל זה הוצרכו להיות ע' שנה בגולה, הוא כולל גם זמן של מנשה בן חזקיה כמבואר ברש"י (פ' בחוקותי), וא"כ רואים שמיצוי הדין של עון שמיטה כולל גם שביעית דרבנן, ובזה מובן ג"כ עונש הסכם אוסלו שהיה בזמן שהרבנות הראשית עשה טקס מכירת הארץ, וכן האינטיפאדה הגדולה בדיוק שבע שנים אחרי זה. ושייך עונשי שמים אף כשנעשה ע"י הוראת חכם שטעה בהוראה ע' אבות (פרק ה) חרב בא לעולם על ענוי הדין ועל עוות הדין ועל המורים בתורה שלא כהלכה. ושייך אף שהורה בשוגג ע' אבות (פרק ד) רבי יהודה אומר הוי זהיר בתלמוד ששגגת תלמוד עולה זדון. וכן הפסוק שנאמר בירמיה (י"ז ה') ארור הגבר אשר יבטח באדם, שנאמר על מי שאינו שומר שביעית ע' רש"י וז"ל אשר יבטח באדם בחרישו וקצירו לומר אזרע בשביעית ואוכל ומן ה' יסור לבבו, שהבטיחו וצויתי את ברכתי לכם. והרי בתקופת ירמיה הנביא שהיה אחרי גלות י' שבטים, היה שביעית מדרבנן, ובכל זאת נאמר הפסוק זה, וכן מבואר מכאן שהברכה של וצויתי את ברכתי שייך גם בשביעית מדרבנן כדעת החז"א (ס' י"ח ס"ק ד') ולא כדעת הסמ"ע (חו"מ ס' ס"ז ס"ק י"ב). רק בשמירת שני דברים אלו מתקיים מה שנאמר בראשית (פרק יז ח): וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֵת כָּל אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת עוֹלָם וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים. כל אחד צריך לתקן מה שצריך לתקן בענינים אלו. נכתב בעהי"ת ע"י מורנו הג"ר יצחק ברנד שליט"א, ר"ח שבט תשע"ד

 
.מאמר ואם תלכו עמי קרי - תיקון תשובה לשמירה על ארץ ישראל בגשמיות וברוחניות || להורדה והדפסה