יום ה', טז’ באדר א' תשע”ט
בריתי יצחק בריתי יצחק בריתי יצחק בריתי יצחק
 
 
 
 
 
 
הבא להרגך השכם להרגו ● יש ללמוד מהצלחות העבר ● בדורנו כשעם ישראל נלחם בס"ד הצליחו ● קיבוץ גלויות ● אף שאנו לא ראויים הקב"ה עוזר ● בענין הטענות נגד
10:03 (21/08/12) מכון בריתי יצחק ● הרב יצחק ברנד

נכתב בעזהי"ת ע"י מורנו הרב שליט"א ד' אלול תשע"ב, תוקן אדר תשע"ה צריך להתקיף את איראן במהרה, משום שהם מאיימים ומכינים עצמם להשמיד ח"ו את כל ארץ ישראל, ולא להמתין על ארה"ב, וכל יום שעובר הסכנה יותר גדולה, כי מכינים יותר נשק, ולכן יש להתקיף ולא לפחד משום דבר. הבא להרגך השכם להרגועי' בעל הטורים (ריש פרשת כי תצא): "כי תצא. צא עליהם ואל תניחם לבוא עליך, פן ישחיתו הארץ".ואמרו חז"ל (ברכות דף סב עמוד ב): "והתורה אמרה: בא להרגך השכם להרגו".רמב"ם (הלכות מלכים פרק ה הלכה א): "ואי זו היא מלחמת מצוה זו מלחמת שבעה עממים, ומלחמת עמלק, ועזרת ישראל מיד צר שבא עליהם. וכ"כ בחזון איש (או"ח ס' קי"ד ס"ק ב'). יש ללמוד מהצלחות העברוצריך ללמוד ממה שעזר לנו הקב"ה בדורנו במלחמות הקודמים, כמבואר בתורה (דברים ג כא): "וְאֶת יְהוֹשׁוּעַ צִוֵּיתִי בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר עֵינֶיךָ הָרֹאֹת אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה ה' אֱ-לֹקֵיכֶם לִשְׁנֵי הַמְּלָכִים הָאֵלֶּה כֵּן יַעֲשֶׂה ה' לְכָל הַמַּמְלָכוֹת אֲשֶׁר אַתָּה עֹבֵר שָׁמָּה: (כב) לֹא תִּירָאוּם כִּי ה' אֱ-לֹקֵיכֶם הוּא הַנִּלְחָם לָכֶם".רואים מכאן שיש חיוב למנהיגי ישראל לראות את מה שקרה בעבר, כדי לדעת איך להמשיך ללחום.ויסוד זה נאמר גם במקום שאין ציווי מפורש ללחום, כמו שמצאנו באסא בדברי הימים (ב, פרק טז א): "בִּשְׁנַת שְׁלֹשִׁים וָשֵׁשׁ לְמַלְכוּת אָסָא עָלָה בַּעְשָׁא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל עַל יְהוּדָה וַיִּבֶן אֶת הָרָמָה לְבִלְתִּי תֵּת יוֹצֵא וָבָא לְאָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה: (ב) וַיֹּצֵא אָסָא כֶּסֶף וְזָהָב מֵאֹצְרוֹת בֵּית ה' וּבֵית הַמֶּלֶךְ וַיִּשְׁלַח אֶל בֶּן הֲדַד מֶלֶךְ אֲרָם הַיּוֹשֵׁב בְּדַרְמֶשֶׂק לֵאמֹר: (ג) בְּרִית בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין אָבִי וּבֵין אָבִיךָ הִנֵּה שָׁלַחְתִּי לְךָ כֶּסֶף וְזָהָב לֵךְ הָפֵר בְּרִיתְךָ אֶת בַּעְשָׁא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל וְיַעֲלֶה מֵעָלָי: (ד) וַיִּשְׁמַע בֶּן הֲדַד אֶל הַמֶּלֶךְ אָסָא וַיִּשְׁלַח אֶת שָׂרֵי הַחֲיָלִים אֲשֶׁר לוֹ אֶל עָרֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּכּוּ אֶת עִיּוֹן וְאֶת דָּן וְאֵת אָבֵל מָיִם וְאֵת כָּל מִסְכְּנוֹת עָרֵי נַפְתָּלִי: (ה) וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ בַּעְשָׁא וַיֶּחְדַּל מִבְּנוֹת אֶת הָרָמָה וַיַּשְׁבֵּת אֶת מְלַאכְתּוֹ: (ו) וְאָסָא הַמֶּלֶךְ לָקַח אֶת כָּל יְהוּדָה וַיִּשְׂאוּ אֶת אַבְנֵי הָרָמָה וְאֶת עֵצֶיהָ אֲשֶׁר בָּנָה בַּעְשָׁא וַיִּבֶן בָּהֶם אֶת גֶּבַע וְאֶת הַמִּצְפָּה.(ז) "וּבָעֵת הַהִיא בָּא חֲנָנִי הָרֹאֶה אֶל אָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה וַיֹּאמֶר אֵלָיו בְּהִשָּׁעֶנְךָ עַל מֶלֶךְ אֲרָם וְלֹא נִשְׁעַנְתָּ עַל ה' אֱ-לֹהֶיךָ עַל כֵּן נִמְלַט חֵיל מֶלֶךְ אֲרָם מִיָּדֶךָ: (ח) הֲלֹא הַכּוּשִׁים וְהַלּוּבִים הָיוּ לְחַיִל לָרֹב לְרֶכֶב וּלְפָרָשִׁים לְהַרְבֵּה מְאֹד וּבְהִשָּׁעֶנְךָ עַל ה' נְתָנָם בְּיָדֶךָ: (ט) כִּי ה' עֵינָיו מְשֹׁטְטוֹת בְּכָל הָאָרֶץ לְהִתְחַזֵּק עִם לְבָבָם שָׁלֵם אֵלָיו נִסְכַּלְתָּ עַל זֹאת כִּי מֵעַתָּה יֵשׁ עִמְּךָ מִלְחָמוֹת".המעשה היה שאסא מלך יהודה נתקף ממלך ישראל בעשא ואז הלך אסא וביקש מבן הדד מלך ארם להתקיף את בעשא ונתן לו כסף על זה, והמלך בן הדד עשה והתקיף את בעשא והצליח בזה.ואז נענש אסא על זה, מכיוון שהיה צריך בעצמו להלחם עם בעשה ולא לקבל עזרה מן הגוי.הטענה על אסא היה משום שהיה צריך לסמוך על מה שהיה כבר קודם, שהקב"ה עזר לו לנצח את הכושים והלובים, וממילא היה צריך לבטוח בהקב"ה שגם עכשיו ינצח. בדורנו כשעם ישראל נלחם בס"ד הצליחוואפשר ללמוד מכאן ממה שדנים כעת אם לתקוף את איראן או לא, שבודאי צריך להתקיף, והרי אנו יודעים שבכל מקום שעם ישראל נלחם בדורנו הצליחו, וכל הכישלונות היו רק בזמן שלא לחמו או נתקפלו.במלחמת השחרור (תש"ח - תש"ט), ובמלחמת ששת הימים (כ"ו אייר – ב' סיון תשכ"ז) נצחו והכל בעה"י, ובמלחמת יום כיפורים (תשל"ה) מתחילה שלא רצו ללחום, הפסידו, וכשהתחילו ללחום נצחו במלחמה. וכן במלחמת עופרת יצוקה (ל' כסלו תשס"ט) היה הצלחה, ורק לצערנו הפסיקו באמצע.וכן ההתקפה על הכור העיראקי (י' תמוז תשמ"א) הצליח, וכן ההתקפה על הכור הסורי (תשס"ז) הצליח.וכן במלחמת שלום הגליל (תשמ"ב), שכבשו חלק גדול של לבנון היה הצלחה גדולה, ורק אח"כ נסוגו ונתקפלו.(הפשלות שהיו במלחמת לבנון השניה (תמוז תשנ"ו) שם כל מטרת המלחמה היתה כדי שע"י הניצחון יוכל ראש הממשלה אהוד אולמרט להמשיך להחריב את רוב יהודה ושומרון (בתהליך שנקרא' תכנית ההתכנסות'), כמו שהכריז ביום אחד של המלחמה שכן הצליח, ואח"כ היו הרבה פשלות, ובגלל הפשלות שם הפסיק בתוכנית החורבן).וא"כ רואים מכאן שכמו שהקב"ה עזר במלחמות הקודמות, אנו צריכים לסמוך על הקב"ה שיעזור במלחמה הזאת, ואין לסמוך על ארה"ב, וכמו שגם אסא נענש שסמך על הגוי, ואף שבסוף גם בהשתדלות הזאת הצליח, מ"מ נענש וקיבל נזיפה מן הנביא, כי אין לסמוך על הגוי.וכן עתה אין לסמוך על ארה"ב, כי הם עושים רק לצורך עצמם, וזה נקרא חילול השם אם סומכים על הגוי, אלא יש לפעול בעצמנו, וזה נקרא שסומכים על הקב"ה. (זכורני במלחמת המפרץ הראשונה, כשהאויב העיראקי הכריז שיפציץ את א"י (קיץ תש"נ), ארה"ב שתקה ולא עשתה שום דבר, ורק כשעיראק כבשו את כווית והיה סכנה לנפט העולמי, (חורף תשנ"א) אז ארה"ב התערבה, ורואים מזה שהם לא דואגים בשבילנו אלא בשביל עצמם).ויש עוד לסמוך על מה שנאמר (דברים פרק כ) "כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וְרָאִיתָ סוּס וָרֶכֶב עַם רַב מִמְּךָ לֹא תִירָא מֵהֶם כִּי ה' אֱ-לֹקֶיךָ עִמָּךְ הַמַּעַלְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם". קיבוץ גלויותואנחנו בזמן קיבוץ גלויות בדורנו במצב יותר נעלה מבחינת מסוימת, שעכשיו יש העלאה לא רק ממצרים אלא מכל הארצות, וכמו שנאמר (ירמיהו פרק טז) "לָכֵן הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה' וְלֹא יֵאָמֵר עוֹד חַי ה' אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם: (טו) כִּי אִם חַי ה' אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ צָפוֹן וּמִכֹּל הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר הִדִּיחָם שָׁמָּה וַהֲשִׁבֹתִים עַל אַדְמָתָם אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבוֹתָם".וע' ברמב"ן (פר' בא) שנתקיים קצת הפסוק הזה כבר בימי בית שני, וא"כ כ"ש בדורנו שיש קרוב למאה ועשרים פעמים יותר יהודים בא"י מבזמן תחילת בית שני (אז היו בערך 50 אלף, עי' עזרא (ב' ס"ד), וכעת בסביבות 6 מיליון).רמב"ן (שמות פרק יב): "וכבר הזכירו רבותינו זה הענין, ואמרו שמות חדשים עלו עמנו מבבל (ירושלמי ר"ה א ב, ב"ר מח ט), כי מתחלה לא היו להם שמות אצלנו, והסבה בזה, כי מתחלה היה מניינם זכר ליציאת מצרים, אבל כאשר עלינו מבבל ונתקיים מה שאמר הכתוב (ירמיה טז יד - טו) ולא יאמר עוד חי ה' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים כי אם חי ה' אשר העלה ואשר הביא את בני ישראל מארץ צפון, חזרנו לקרא החדשים בשם שנקראים בארץ בבל, להזכיר כי שם עמדנו ומשם העלנו הש"י. כי אלה השמות ניסן אייר וזולתם שמות פרסיים, ולא ימצא רק בספרי נביאי בבל (זכריה א ז, עזרא ו טו, נחמיה א א) ובמגילת אסתר (ג ז). ולכן אמר הכתוב בחדש הראשון הוא חדש ניסן, כמו הפיל פור הוא הגורל (שם). ועוד היום הגוים בארצות פרס ומדי כך הם קוראים אותם ניסן ותשרי וכלם כמונו. והנה נזכיר בחדשים הגאולה השנית כאשר עשינו עד הנה בראשונה".ועל אף שעדיין הרבה מבני ישראל בחו"ל, אבל מ"מ יש בערך כפליים כמו זמן יהושע בן נון, שכעת יש בערך שש מיליון יהודים בא"י.וא"כ אם בזמן יהושע בן נון אמר הקב"ה שלא תפחד מן הגוים, בגלל שאפשר לסמוך כמו שהעלה אותנו ממצרים יעזור לנו במלחמות, על אחת כמה וכמה שאין לנו כיום לפחד מן הגוים וצריך להתקיף את מי שבא להחריב אותנו, ולומר שכמו שהעלה הקב"ה אותנו מכל הארצות, גם יעזור לנו במלחמות. אף שאנו לא ראויים הקב"ה עוזר ואף שהמצב הרוחני לצערנו לא במצב הכי טוב, מ"מ אנו סומכים על הקב"ה שיעזור למען כבוד שמו, שלא יאמרו הגוים שהקב"ה לא יכול לעזור, ולמען בריתו עם אבותינו אברהם יצחק ויעקב, ולא בצדקתנו וביושר לבבנו.ונאמר ביחזקאל (פרק כ מב): "וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' בַּהֲבִיאִי אֶתְכֶם אֶל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אוֹתָה לַאֲבוֹתֵיכֶם: (מג) וּזְכַרְתֶּם שָׁם אֶת דַּרְכֵיכֶם וְאֵת כָּל עֲלִילוֹתֵיכֶם אֲשֶׁר נִטְמֵאתֶם בָּם, וּנְקֹטֹתֶם בִּפְנֵיכֶם בְּכָל רָעוֹתֵיכֶם אֲשֶׁר עֲשִׂיתֶם: (מד) וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' בַּעֲשׂוֹתִי אִתְּכֶם לְמַעַן שְׁמִי, לֹא כְדַרְכֵיכֶם הָרָעִים וְכַעֲלִילוֹתֵיכֶם הַנִּשְׁחָתוֹת בֵּית יִשְׂרָאֵל נְאֻם ה' א-לקים". ועיין במאמר גילוי ייחוד ה' במלחמת ששת הימים. בענין הטענות נגד הפצצהמה שיש שטוענים שאם יתקיפו את איראן אז יתקיפו האויבים כאן, הוא פשוט טענה שאין בו ממש, אלא אדרבה אם לא יתקיפו את איראן אז הם יתקיפו כאן בודאי, כי הרי כל יום מדבר הצורר על זה מפורש והוא מכין את פצצות הגרעין למען זה, וזה מציאות של מלחמה, שצריך לצמצם כח האויב אף אם לא יכולים לגמור אותו לגמרי.אל תשמעו דברי הנשיא שמעון פרס שמתנגד לתקיפה, הוא זה שהתנגד להפצצת הכור של עיראק, הוא זה שהלשין על עם ישראל אחרי מלחמת שלום הגליל בענין סברה ושתילה, הוא זה שתכנן את הסכם אוסלו להחריב חלקי ארץ ישראל ולמסור לאויב, והרשימה ארוכה. ואם הולכים בדרכו יחריבו ח"ו את כל ארץ ישראל, אלא צריך לעשות מה שכתוב בתורה.